دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ |۲۰ صفر ۱۴۴۶ | Aug 26, 2024
کد خبر: 977123
۱۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۹
طالبان

حوزه/ رفتار مردم افغانستان در مقابل طالبان نشان می دهد مردم افغانستان از جنگ خسته اند و تاب ایستادن در مقابل اسلام طالبانی با روحیه پشتونوالی را ندارند، لذا به نظر می رسد ورود ایران به جنگ در افغانستان و کمک به احمد مسعود، حتی به مصلحت مردم افغانستان نیست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین مهدی فرمانیان در یادداشتی اینگونه درباره طالبان و احمد مسعود نوشت:

     

طالبان در کمتر از ده روز از قندهار به کابل رسید. هیچ گروه و حزبی در مقابل طالبان نایستاد و کابل با پنج میلیون جمعیت در کمتر از دو ساعت به تصرف طالبان درآمد. اکنون تنها فردی که در مقابل طالبان ایستاده است، احمد مسعود در دره پنجشیر است؛ لذا بسیاری از افراد در دوگانه حق طلبی و مصلحت اندیشی مانده اند که کدام را ترجیح دهند. به همین علت نکاتی تقدیم می گردد:

۱. ایران در دوران گذشته، از طالبان زخم های فراوانی خورده است؛ لذا هیچ کس در ایران علاقه ای به سرکار آمدن طالبان ندارد، اما در دوره جدید برخی رفتارهای طالبان هم تغییر کرده است.

قطعا این تغییر رفتار، تاکتیکی است، اما نمی توان آن را نادیده گرفت. باید بر این تاکتیک تاکید کرد و مطالبات مردم افغانستان را از این روزنه دنبال کرد و به یک روش همیشگی تبدیل کرد.

     

۲. حق طلبی ایران اقتضا می کند به احمد مسعود کمک کند، اما این سوال مطرح است که آیا از پنجشیر به سلامت بیرون می آید؟ آیا این حق طلبی باعث هرج و مرج بیشتر در افغانستان نمی شود؟ آیا آمریکا برای ایران نقشه نکشیده است؟ فضا غبارآلود است و بیم فتنه های فراوان می رود؛ لذا عقل حکم می کند تا احتیاط را شیوه رفتار خود کند.

     

۳. آمریکا بیست سال با آن همه امکانات و تجهیزات نتوانست کنترل افغانستان را به دست آورد، اگرچه همراهان متعددی هم داشت؛ بنابراین در این موقعیت حساس کنونی، ورود نظامی به افغانستان و کمک به احمد مسعود به هیچ وجه عاقلانه نیست، اما کمک های انسان دوستانه هم نباید فراموش شود. هم به مردم پنجشیر و هم به آوارگان لب مرز. امروز موکب های حسینی باید در مرزهای شرق ایران برپا شود. حسین اکنون آنجا ایستاده است.

      

۴. رفتار مردم افغانستان در مقابل طالبان نشان می دهد مردم افغانستان از جنگ خسته اند و تاب ایستادن در مقابل اسلام طالبانی با روحیه پشتونوالی را ندارند، لذا به نظر می رسد ورود ایران به جنگ در افغانستان و کمک به احمد مسعود، حتی به مصلحت مردم افغانستان نیست.

       

۵. به نظر می رسد میدان مبارزه در افغانستان تغییر کرده و به جای مبارزه مسلحانه، باید به صورت فرهنگی و سیاسی وارد شد. مثل محکومیت حمله طالبان به پنجشیر از سوی وزارت خارجه ایران یا بیانیه های شورای علمای شیعه افغانستان.

      

۶. ورود ما به جنگ در افغانستان هیچ توجیه بین المللی و قانونی ندارد؛ لذا همه کسانی که امروزه از احمد مسعود حمایت می کنند، قطعا با ورود ایران برای کمک به وی، به عنوان دخالت خارجی از آن یاد کرده و هجمه سنگین تبلیغات رسانه ای را علیه ایران به راه خواهند انداخت.

      

۷. باید رسانه ها این مطلب را به وضوح برای مردم توضیح دهند که ما نگران مردم افغانستان هستیم و از بسیاری از عملکردهای طالبان بیزاریم، اما باید در هر حال از جنگ پرهیز کنیم و راه‌های دیگر را دنبال کنیم.

     

۸. به همین دلیل در دوگانه حق طلبی و مصلحت اندیشی، باید از ورود به جنگی ناخواسته در افغانستان پرهیز کرد و از راه های قانونی و سیاسی و رسانه ای کار را پیگیری نمود.

   

۹. در پایان از هر دو طرف دعوا تقاضا داریم اسلحه ها را به زمین گذاشته و به یکدیگر یک فرصت جدید برای تفکر و اصلاح بدهند.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • اسماعیل IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    1 1
    کمک نظامی و تسلیحاتی وقتی توجیه داره که مردم افغانستان یا حداقل یکی از چهار قوم اصلی افغانستان در برابر طالبان بایستند . احمد مسعود از قوم تاجیک است . این قوم تقریبا ۳۰٪ افغانستان رو تشکیل میدهند و بعداز پشتون ها بیشتر جمعیت رو دارند . متاسفانه حتی تاجیک ها کاملا پشت احمدمسعود نیستند . هزاره و ازبک دیگه بماند . وقتی تاجیک ها تماما یکصدا پشت احمد نیستند . وقتی هزاره و ازبک کاملا در برابر اقدام نمی‌کنند . چرا ایران باید به جبهه پنجشیر کمک کنه ؟؟؟
  • Esmaeil IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    2 1
    ولی بصورت دیپلماتیک باید تمام تلاشمون رو بکنیم که طالبان حقوق غیر پشتون خصوصا تاجیک ها و شیعیان رو بدن .
  • زهرا IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    0 0
    کی میگه هزاره ها در برابر این ظلم سات هستند قبل از اینکه طالبان شروع به پیشروی کنند واین فاجعه اتفاق بیفته اولین نفرها هزارها بودند که ایستادند نمونش فرمانده علیپور هستن